Mükce: félretett tárgyak

A szombat a nyugalom napja, ezért bölcseink aggódtak, hogy ha minden tárgy használata megengedett lenne sábeszkor, akkor esetleg megfeledkezhetnénk a szent nap nyugalmat előíró szabályairól. Ezért vezették be a mükce fogalmát, melynek értelmében tilossá vált bizonyos tárgyak használata, vitele, megérintése. További indok a mükce tilalmára az a veszély, hogy esetleg kivinnénk a tárgyakat házunkból a közterületre, ahol pedig szombaton tilos bármit is magunkkal vinnünk.

A mükcének négy alkategóriája létezik:

  1. Olyan tárgy, melynek alapvető használata tilos szombaton, de végezhetünk vele sábeszkor megengedett tevékenységeket is. Ilyen pl. a kalapács, mely használható diótörésre is, a tű, mellyel kihúzhatunk egy tüskét, egy lábas, melyben tárolhatunk ételt, ventilátor, mely már a szombat kezdete előtt óta működik és sábeszkor akarunk rá száradó ruhát akasztani. További tárgyak, melyek eredeti funkciója tilos lehet szombaton, de lehetséges szombaton engedélyezett tevékenységre is használni: gyufa, vonalzó, fésű, szappan.

    Az ebbe a kategóriába tartozó tárgyak használata megengedett sábeszkor, ha olyan célra használjuk őket, mely nem ütközik a sábeszi előírásokba. Tilos azonban azért megmozdítani ezeket, hogy ne menjenek tönkre, vagy ne érje őket károsodás, illetve csak úgy, különösebb ok nélkül megfogni őket.

  1. Olyan tárgyakat, melyek nagy értékkel bírnak, és tulajdonosuk ügyel rá, hogy csak a megfelelő módon használják őket, tilos szombaton megmozdítani. Ilyen pl. egy nagyon értékes gyertyatartó, asztali- és kézi számítógép, fényképezőgép, üzleti iratok, csekkek, készpénz, bankkártya, később felhasználható buszjegy, árucikkek.

  2. Azok a tárgyak szintén mükcék, melyek alkalmatlanok emberi vagy állati fogyasztásra, pl. kövek, homok, héjak, magok, illetve olyan dolgok, melyek főzés vagy sütés nélkül ehetetlenek, mint a búza, hüvelyesek, rizs, burgonya, nyers hús vagy hal. Peszáchkor ide tartozik minden kovászos élelmiszer is.

    E kategórián belül kivételt képeznek azok a héjak, vagy más szemét, melyet el kívánunk takarítani az asztalról, illetve az ételmaradékok is, melyeket el lehet mozdítani és ki lehet dobni.

  1. Olyan tárgyat, melyre mükcét helyezünk, szintén tilos megmozdítani. Ha pl. még a szombat beállta előtt gyergyákat gyújtunk egy asztalra helyezett gyertyatartóban, akkor a gyertyatartót és az asztalt is tilos megmozdítani, még azután is, hogy a gyertyák már kialudtak. Abban az esetben azonban, ha az asztalra helyeztünk a sábesz beköszönte előtt olyan tárgyat is, melynek használata megengedett szombaton és az asztalon álló mükcéhez hasonló fontossággal bír, mint pl. a szombati kalácsok, akkor az asztalt megmozdíthatjuk, miután a gyertyák már nem égnek, mert a tiltott tárgy (mükce) mellett jelen van megengedett tárgy is.

Mindez akkor érvényes, ha a mükcét még a sábesz kezdete előtt az asztalra tettük azzal a szándékkal, hogy az ott is marad besötétedésig (ami 40 perccel a gyertyagyújtási idő után kezdődik). Azonban ha csak ideiglenesen helyeztük az asztalra, majd megfeledkeztünk róla, akkor az asztal nem kerül a mükce kategóriába, és mozdítható marad sábeszkor.

Bölcseink szerint az a személy, aki péntek este a kidus szövegét mondja, olybá vétetik, mintha az Örökkévaló társa lenne a világ teremtésében. Az ilyen ember különleges képességek birtokába kerül, ezért ajánlatos a kidus recitálása közben magában imádkoznia, mert ha az egyik társ kér valamit, akkor a másik társ (az Örökkévaló) teljesíti azt.